Despre noi

Povestea noastră

Am devenit părinți. Fiind responsabili de viața copiilor noștri, am căutat ca ei să petreacă cât mai mult timp în natură și am profitat de orice astfel de ocazie. Asta ne-a adus împreună pe noi, membrii PeterPan Forest Kids și în curând ne-am dat seama că urmărim aceleași principii în creșterea copiilor, când, la fiecare întâlnire, discuțiile noastre se axau în jurul modalităților de a crea un mediu ideal pentru ei, unde pot să crească sănătoși și bucuroși.

Pe această cale am ajuns la ideea de a fonda o grădiniță din pădure. În Târgu Mureș încă nu exista o astfel de grădiniță, dar în țările scandinave sunt prezente de mai mulți ani, și există câteva și în țara noastră. Pentru noi a devenit curând clar calea și scopul de urmat și am început să facem tot ce putem pentru a le atinge. Deoarece cu toții am avut o experiență profesională în diferite arii legate de dezvoltarea copiilor, împreună am alcătuit un concept al grădiniței ideale.

Prin numele asociației l-am introdus pe Peter Pan în echipa noastră, deoarece pentru noi acest personaj reprezintă copilăria eternă. Găsind în fiecare lucru banal ceva interesant și miraculos, Peter Pan este curios, și percepe fiecare zi ca o nouă aventură. Naiv și onest, nu se lasă influențat de societate, nu dorește să devină adult, de teamă să nu piardă aceste trăsături de neprețuit, pe care mulți adulți le uită.
 

Ce este grădinița din pădure?

 

Termenul de grădiniță din pădure se referă la acele centre de educație preșcolară care se ocupă cu copiii în aer liber, pădure sau natură, zilnic, indiferent de vreme. Copiii se mișcă, se joacă și se dezvoltă în mod natural în aer liber - și nu sunt îngrădiți între patru pereți, devenind astfel conștienți și responsabilii față de mediul înconjurător și natură încă de această vârstă fragedă. Nevoii lor de mișcare i se creează spațiu, putând să își exprime curiozitatea și chiar să o expertize prin dorința de cunoaștere. În acest timp ei se dezvoltă fizic și psihic, și își îmbogățesc cunoștințele.
 

Metodologia

EMERGENT CURRICULUM:

este o metoda bazată pe interesele pe care copii le arată în mod natural. Acest model include orice tip de program care oferă copiilor cu vârsta cuprinsă între 0 și 8 ani, majoritatea timpului petrecut afară, conlucrează cu natura care este parte integrată în conceptul de organizare a curriculumului (Larimore, 2016, Sobel, 2016, Warden, 2012), urmează un curriculum care ia naștere prin descoperirea intereselor copiilor, interese care ies la suprafață în diferitele evenimente sezoniere (Andrachuk et al., 2014; Kenny, 2013; Larimore, 2011; R. Moore & Cosco, 2014, Sobel 2016; Warden 2012) și pune accent pe învățarea cu ajutorul naturii și nu învățarea în sau despre natură (Larimore, 2018, 2019; Warden, 2015). Pe lângă acești factori pedagogici, educatorii care se află în contexte care au la bază natura sunt și ei ”învățăcei” alături de copii și parteneri de joacă în timp ce descoperă și explorează lumea naturală. A învăța în natura însemna că activitatea poate fi cu ușurință desfășurată în orice mediu - inclusiv înăuntru. A învăța despre natură este atunci când copii sunt afară dar accentul cade pe date privind lumea naturală. Prin contrast, a învăța cu ajutorul naturii este atunci când învățarea este rezultatul direct al momentelor pe care natura le oferă.

Rolul pedagogului:

•Are rol de facilitator, de ghid, descoperă împreună cu copilul lumea înconjurătoare, nu predă informații în mod direct, ci îi îndrumă pe copii, folosindu-se de curiozitatea lor înnăscută
•Educatorul nostru este un observator al nevoilor și înclinațiilor copilului, este destul de flexibil și se poate adapta la interesele și nevoile copilului
•Prioritatea educatorului este siguranța copiilor și a echipei și poate oferi o provocare corespunzătoare pentru ei, poate distinge situațiile cu risc de cele periculoase
•Cunoaște caracteristicile vârstei și asigură un nivel adecvat de provocare atât individual, cât și în echipă

Planificare în fiecare moment:

• Îi ajută pe copii să își administreze propria învățare
• Îi împuternicește pe copii să își urmeze propriile curiozități și interese
• Îi oferă posibilitatea de a se juca creativ și a se dezvolta AICI și ACUM
• Procesul lor de învățare este observat în fiecare moment și următoarele etape sunt planificate cu flexibilitate
• Oferă copilului cadrul/noțiunea unui proces de continuitate

Când copiii pot să aleagă când, unde, ce și cum vor să se joace (jocul liber și beneficiile lui):

• Folosim o metodă de educare bazată pe joc și loc. Cercetătorii în educație și dezvoltare sunt de acord cu faptul că în primii ani ai copilăriei forma ideală de învățare este jocul.
• Jocul liber este nestructurat, voluntar și inițiat de către copil permițându-i să își dezvolte imaginația. Între timp ei explorează și experimentează lumea înconjurătoare.
• Jocul spontan se dezvoltă în mod natural din curiozitatea, iubirea pentru descoperire și entuziasmul copilului.
• Jocul liber dezvoltă creativitatea și gândirea critică.
• Prin joc se activează motivația intrinsecă, un element foarte important în procesul de învățare.
• Jocul liber dezvoltă capacitățile individuale, sociale și emoționale.
• Posibilitatea de a alege independent le dezvoltă autonomia, siguranța de sine și flexibilitatea în gândire
Urmărirea dezvoltării copiilor

Observarea și urmărirea dezvoltării progresului copilului dvs. este mai completă, mai semnificativă și mai personalizată, iar procesul ne va permite să formăm o relație de lucru mai bună cu părintele.
Se pot organiza întâlni cu educatoarele noastre la o oră pre-stabilită pentru a da feedback.
 

Echipa

Puterea echipei noastre se află în diversitatea ei, fiind alcătuită din oameni cu diferite pregătiri profesionale și experiențe. Această echipă are grijă să participe la o continuă formare (cursuri naționale și internaționale), la siguranța fizică a membrilor (cursuri de prim ajutor), pune mare accent pe îngrijirea spiritului de echipă ( întâlniri, discuții, feedbackuri) și siguranța emoțională în cadrul personalului dar și în rândul copiilor.

Mazinger Eszter

educator


Primii 18 ani din viața mea i-am trăit în Brețcu, la porțile strâmtorii Oituz. Am cutreierat satul meu mic peste tot,din pădure până la malul pârâului , iar sala mea de joacă era curtea, plină de mister și provocări. Părinții mei lucrând în agricultură mi-au fost un exemplu bun pentru mine, mi-au dat o imagine apropiată despre lumea plantelor,animalelor și a muncii manuale,de care m-am îndrăgostit rapid încă de vârsta mică. Nu m-am ferit de vremea schimbătoare, și m-am adaptat la ploaie,vânt,frig sau chiar zăpadă, și nu m-am plictisit niciodată. Am învățat că natura este mult mai mare și mai bogată decât ceea ce putem reda cu cuvinte și imagini, dar nu o putem explora și descoperi decât cu curaj. Colegii mei de joacă erau copiii de alături din vecini, de la mic la mare, iar natura ne-a oferit un spațiu de dezvoltare adaptat la vârstă. Întotdeauna am fost atrasă de a lucra cu copiii, dar mai ales mă umple cu bucurie și pace lumea interesantă a preșcolarilor. Am terminat studiile la Liceul de pedagogie Péter Bod, apoi a Universitatea Babeș-Bolyai, secția grădiniță și educație elementară. Astăzi nu am o bucurie mai mare decât să văd interesul sincer, curiozitatea în ochii copiilor. Și s-ar putea să uite ce am spus, dar tot ceea ce au văzut, mirosit, atins și felul în care s-au simțit între timp, nu vor uita niciodată! Îmi doresc sincer ca fiecare copil să absorbe energie și viață din sursele minunate ale naturii!

Vass Eszter

educator


În copilărie, vacanța mea preferată a început când am scăpat de pereții blocului în satul bunicilor mei. Întotdeauna am putut fi foarte murdari la ei. Cu o sapă mică în mână am intrat cu mândrie pe ținuturile care așteaptau să fie cultivate. Una dintre misiunile principale ale echipei noastre de copii a fost curățarea izvorul din pădure. Am crezut că rolul nostru este atât de important, că în fiecare zi am vizitat pagonia noastră de sute de acri, unde nu putea intra nici un adult. Toate acestea m-au învățat să avem grijă unul de celălalt, să vedem micile minuni ale naturii, și să-mi găsesc cea mai mare pace interioară posibilă.

Nám Andrea Noémi

educator


A fost odată ca nici odată... și începe o poveste. Povestea mea de copilărie. M-am născut și am crescut în Târgu Mureș împreună cu părinții mei iubitori și cu fratele meu într-o casă frumoasă cu grădină. Am avut o copilărie minunată, am fost mereu în natură. Aveam o grădină imensă, plină de pomi fructiferi și vii, aveam și animale, care mai târziu au devenit cele mai bune prietene ale mele de joacă. A fost un lucru firesc pentru mine să fiu afară, să mă leagăn, să grădinăresc cu tatăl meu și să am grijă de animale. De asemenea, am fost înconjurată de dragostea bunicilor mei în copilărie. Ajungând în sat, am putut descoperi frumusețea și varietatea naturii. Cu copii de aceeași vârstă, cutreieram prin pădure și câmpuri, adunând frunze și flori din primăvară până în toamnă. Iarna am zburat cu săniile noastre pe dealul înzăpezit în lumea imaginației noastre. Timpul s-a oprit, ne simțeam doar în prezent. A fost o lume fără hotare aparent fără sfârșit pentru noi. De asemenea, încerc să reproduc lumea de vis a copilăriei mele și pentru copiii mei. De multe ori mergem în excursii pentru a descoperi cât mai multe minuni ale naturii care ne înconjoară. Ca mamă a doi copii, consider important ca ei să petreacă mult timp în aer liber, jucându-se liber în natură, dând spațiu imaginației lor pentru a deveni adulți sănătoși și echilibrați. Sunt recunoscătoare echipei Peter Pan Forest Kids pentru că m-au găzduit.

Vass Aletta

educator


Am crescut în Lunca Mureșului. Aici din păcate, nu există pădure, dar sunt copaci. Există rău, dealuri, câmpii, păsări, animale, oameni plini de viață. Există natură. Am crescut în natură. Alergând și culegând flori de soc, uitându-mă din tufiș la fazani, scăldându-mă în apele Mureșului, cățărându-mă în copaci. Furând din strugurii vecinului, făcând torturi de noroi, jucându-mă cu frunze de nuc pe post de bani. Patinând pe văi înghețate, aruncând cu bulgări de zăpadă cu degete înghețate, mergând pe deal la săniuș și ar mai fi atât de multe "ând" -uri, dar până la finalul lor aș crește, și dacă n-ar fi problemă, aș dori să rămân încă puțin copil. Așa mă simt de obicei în grădiniță, în preajma copiilor. De aceea am ales liceul pedagogic și facultatea de pedagogie, profilul învățător- educator. Nu eu am ales grădiniță din pădure Peter Pan, ea m-a ales pe mine. Ca să mă pot simți din nou copil, care învață unii de la ceilalți, se joacă împreună, descoperă lucruri noi, în natură, unde mă pot simți din nou, acasă.

Magdás Tünde

educator-membru fondator


Am crescut într-o zonă numită Erdővidék. După bacalaureat am depus dosarul la două facultăți, la pedagogie, și la arte teatrale. În cele din urmă am ales facultatea de arte teatrale din Targu Mures dar am studiat în cadrul acestui institut și pedagogia. Am optat pentru a doua opțiune, fiindcă am considerat ca în cadrul sistemului nostru de învățământ sunt niște cerințe cu care nu mă pot alinia. La teatru am descoperit jocul. Scopul meu este ca la activitățile mele copiii să se simtă bine, să se joace și să se miște liberi. Sunt convinsă că jocurile teatrale contribuie în mare măsură în dezvoltarea capacităților de care copiii o sa aibă nevoie în viața (gandirea empatică, concentrare,etc). Locuind în Targu Mures îmi lipseau cel mai mult weekendurile petrecute împreună cu familie în pădure, motiv pentru care fac parte în grupul membrilor fondatori, cei cu care am folosit de fiecare oportunitate de a fi pe cât mai mult posibil în natură cu copiii. Lumea grădiniței din pădure îmbină toate elementele valorilor mele, natura, jocul, educația alternativă, sănătatea, protecția mediului, atmosfera familială. Nu îmi pot dori copiilor mei și celorlaltor copii un loc mai bun decât acesta. Mulțumesc pentru existența Asociației Peter Pan Forest Kids!

Gál Aliz

membru fondator, președinte


În copilărie am avut posibilitatea de a mă juca majoritatea timpului în aer liber, am avut șansa să pot să am grijă de animale, am avut voie să fiu murdară, să mă mișc liber și să mă cațăr în copaci. Vreau să-mi păstrez entuziasmul sincer copilăresc pe care l-am avut atunci și în căutarea aventurilor mă ajută idolul meu, Peter Pan. Devenind adult, am urmat cursurile facultății de psihologie, iar dezvoltarea prin joc împreună cu elementele magice a psihologiei copilului și importanța naturii în copilărie mi-au captat și mai mult atenția, devenind un scop asumat și un mod de viață, care-mi sunt hărți vii în activitatea pe care o desfășor. În felul acesta, am ajuns să cunosc și partea științifică a acestor beneficii în vederea dezvoltării armonioase, fericite și sănătoase a copilului. Nu mi-aș putea dori o altă combinație mai bună pentru viața mea, decât ceea ce-mi oferă natura, jocul copilăresc și psihologia. Mi-aș dori ca fiecare copil să poată să rămână copil cu adevărat! Așa arată lumea perfectă a grădiniței din pădure pentru mine!

Blizik Anitta- Picur

membru fondator


Sunt trei lucruri pe care aș dori să le menționez ca membru fondator. În tinerețe am evadat de multe ori în natură, pentru că provocările și experiențele dobândite acolo mă ajutau în procesul de autocunoaștere. Acesta a devenit și profesia mea. Ca adult, în 2009, am cunoscut pedagogia experiențială outdoor și am început să lucrez la Outward Bound Romania ca instructor outdoor. În această perioadă am avut ocazia să creez participanților posibilitatea de a putea depăși zona de confort și prin această experiență să poată să învețe despre ei înșiși, despre colegi și despre mediul lor. După ce am devenit mamă am avut motivația să pun bazele unei grădinițe cu viziunea apropierii de natură, unde copii noștri să aibă locul și timpul necesar ca să se dezvolte în ritmul lor propriu, prin joc și experiențe.
Fii parte din echipa noastră.

Grădinița noastră dorește să arate copiilor faptul că comunitatea are putere și prin munca de echipă poți atinge mai mult. Dorim să integrăm părinții și voluntarii în acest efort și să oferim posibilitatea de a experimenta acest lucru.
Vă așteptăm cu drag înscrierile la o muncă în echipă (urmărește evenimentele pe pagina noastră de Facebook):
- grădinărit
- muncă administrativă
- activități pedagogice (ex.muzică, cunoștințe de mediu, jocuri de dezvoltarea empatiei,etc.)
Dacă vă simțiți aproape de metodologie, de atmosfera grădiniței noastre din pădure, aveți întrebări sau sunteți curioși despre cum arată o zi în calitate de părinte sau educator și doriți să ne vizitați, vă rugăm să ne contactați la următoarea adresă de e-mail: peterpanforestkids@gmail.com.
Română