Despre noi

Povestea noastră

Am devenit părinți. Fiind responsabili de viața copiilor noștri, am căutat ca ei să petreacă cât mai mult timp în natură și am profitat de orice astfel de ocazie. Asta ne-a adus împreună pe noi, membrii PeterPan Forest Kids și în curând ne-am dat seama că urmărim aceleași principii în creșterea copiilor, când, la fiecare întâlnire, discuțiile noastre se axau în jurul modalităților de a crea un mediu ideal pentru ei, unde pot să crească sănătoși și bucuroși.

Pe această cale am ajuns la ideea de a fonda o grădiniță din pădure. În Târgu Mureș încă nu exista o astfel de grădiniță, dar în țările scandinave sunt prezente de mai mulți ani, și există câteva și în țara noastră. Pentru noi a devenit curând clar calea și scopul de urmat și am început să facem tot ce putem pentru a le atinge. Deoarece cu toții am avut o experiență profesională în diferite arii legate de dezvoltarea copiilor, împreună am alcătuit un concept al grădiniței ideale.

Prin numele asociației l-am introdus pe Peter Pan în echipa noastră, deoarece pentru noi acest personaj reprezintă copilăria eternă. Găsind în fiecare lucru banal ceva interesant și miraculos, Peter Pan este curios, și percepe fiecare zi ca o nouă aventură. Naiv și onest, nu se lasă influențat de societate, nu dorește să devină adult, de teamă să nu piardă aceste trăsături de neprețuit, pe care mulți adulți le uită.
 

Ce este grădinița din pădure?

 

Termenul de grădiniță din pădure se referă la acele centre de educație preșcolară care se ocupă cu copiii în aer liber, pădure sau natură, zilnic, indiferent de vreme. Copiii se mișcă, se joacă și se dezvoltă în mod natural în aer liber - și nu sunt îngrădiți între patru pereți, devenind astfel conștienți și responsabilii față de mediul înconjurător și natură încă de această vârstă fragedă. Nevoii lor de mișcare i se creează spațiu, putând să își exprime curiozitatea și chiar să o expertize prin dorința de cunoaștere. În acest timp ei se dezvoltă fizic și psihic, și își îmbogățesc cunoștințele.
 

Metodologia

EMERGENT CURRICULUM:

este o metoda bazată pe interesele pe care copii le arată în mod natural. Acest model include orice tip de program care oferă copiilor cu vârsta cuprinsă între 0 și 8 ani, majoritatea timpului petrecut afară, conlucrează cu natura care este parte integrată în conceptul de organizare a curriculumului (Larimore, 2016, Sobel, 2016, Warden, 2012), urmează un curriculum care ia naștere prin descoperirea intereselor copiilor, interese care ies la suprafață în diferitele evenimente sezoniere (Andrachuk et al., 2014; Kenny, 2013; Larimore, 2011; R. Moore & Cosco, 2014, Sobel 2016; Warden 2012) și pune accent pe învățarea cu ajutorul naturii și nu învățarea în sau despre natură (Larimore, 2018, 2019; Warden, 2015). Pe lângă acești factori pedagogici, educatorii care se află în contexte care au la bază natura sunt și ei ”învățăcei” alături de copii și parteneri de joacă în timp ce descoperă și explorează lumea naturală. A învăța în natura însemna că activitatea poate fi cu ușurință desfășurată în orice mediu - inclusiv înăuntru. A învăța despre natură este atunci când copii sunt afară dar accentul cade pe date privind lumea naturală. Prin contrast, a învăța cu ajutorul naturii este atunci când învățarea este rezultatul direct al momentelor pe care natura le oferă.

Rolul pedagogului:

•Are rol de facilitator, de ghid, descoperă împreună cu copilul lumea înconjurătoare, nu predă informații în mod direct, ci îi îndrumă pe copii, folosindu-se de curiozitatea lor înnăscută
•Educatorul nostru este un observator al nevoilor și înclinațiilor copilului, este destul de flexibil și se poate adapta la interesele și nevoile copilului
•Prioritatea educatorului este siguranța copiilor și a echipei și poate oferi o provocare corespunzătoare pentru ei, poate distinge situațiile cu risc de cele periculoase
•Cunoaște caracteristicile vârstei și asigură un nivel adecvat de provocare atât individual, cât și în echipă

Planificare în fiecare moment:

• Îi ajută pe copii să își administreze propria învățare
• Îi împuternicește pe copii să își urmeze propriile curiozități și interese
• Îi oferă posibilitatea de a se juca creativ și a se dezvolta AICI și ACUM
• Procesul lor de învățare este observat în fiecare moment și următoarele etape sunt planificate cu flexibilitate
• Oferă copilului cadrul/noțiunea unui proces de continuitate

Când copiii pot să aleagă când, unde, ce și cum vor să se joace (jocul liber și beneficiile lui):

• Folosim o metodă de educare bazată pe joc și loc. Cercetătorii în educație și dezvoltare sunt de acord cu faptul că în primii ani ai copilăriei forma ideală de învățare este jocul.
• Jocul liber este nestructurat, voluntar și inițiat de către copil permițându-i să își dezvolte imaginația. Între timp ei explorează și experimentează lumea înconjurătoare.
• Jocul spontan se dezvoltă în mod natural din curiozitatea, iubirea pentru descoperire și entuziasmul copilului.
• Jocul liber dezvoltă creativitatea și gândirea critică.
• Prin joc se activează motivația intrinsecă, un element foarte important în procesul de învățare.
• Jocul liber dezvoltă capacitățile individuale, sociale și emoționale.
• Posibilitatea de a alege independent le dezvoltă autonomia, siguranța de sine și flexibilitatea în gândire
Urmărirea dezvoltării copiilor

Observarea și urmărirea dezvoltării progresului copilului dvs. este mai completă, mai semnificativă și mai personalizată, iar procesul ne va permite să formăm o relație de lucru mai bună cu părintele.
Se pot organiza întâlni cu educatoarele noastre la o oră pre-stabilită pentru a da feedback.
 

Echipa

Puterea echipei noastre se află în diversitatea ei, fiind alcătuită din oameni cu diferite pregătiri profesionale și experiențe. Această echipă are grijă să participe la o continuă formare (cursuri naționale și internaționale), la siguranța fizică a membrilor (cursuri de prim ajutor), pune mare accent pe îngrijirea spiritului de echipă ( întâlniri, discuții, feedbackuri) și siguranța emoțională în cadrul personalului dar și în rândul copiilor.

Lőrincz Eszter

educator


Timp de 18 ani din viață, am trăit într-un sat la porțile strâmtorii Oituz. Am cutreierat satul meu mic peste tot,din pădure până la malul pârâului , iar sala mea de joacă era curtea, plină de mister și provocări. Părinții mei lucrând în agricultură mi-au fost un exemplu bun pentru mine, mi-au dat o imagine apropiată despre lumea plantelor,animalelor și a muncii manuale,de care m-am îndrăgostit rapid încă de vârsta mică. Nu m-am ferit de vremea schimbătoare, și m-am adaptat la ploaie,vânt,frig sau chiar zăpadă, și nu m-am plictisit niciodată. Am învățat că natura este mult mai mare și mai bogată decât ceea ce putem reda cu cuvinte și imagini, dar nu o putem explora și descoperi decât cu curaj. Colegii mei de joacă erau copiii de alături din vecini, de la mic la mare, iar natura ne-a oferit un spațiu de dezvoltare adaptat la vârstă. Întotdeauna am fost atrasă de a lucra cu copiii, dar mai ales mă umple cu bucurie și pace lumea interesantă a preșcolarilor. Am terminat studiile la Liceul de pedagogie Péter Bod, apoi a Universitatea Babeș-Bolyai, secția grădiniță și educație elementară. Astăzi nu am o bucurie mai mare decât să văd interesul sincer, curiozitatea în ochii copiilor. Și s-ar putea să uite ce am spus, dar tot ceea ce au văzut, mirosit, atins și felul în care s-au simțit între timp, nu vor uita niciodată! Îmi doresc sincer ca fiecare copil să absorbe energie și viață din sursele minunate ale naturii!

Balázs Timea

educator


Ca orice copil, şi eu mergeam bucuroasă la bunici ori de câte ori puteam. Ceea ce mă atrăgea acolo nu erau neapărat bunătăţile făcute de bunica mea sau alintarea primită acolo. Noi locuiam la bloc, pe când bunicii mei trăiau într-o casă cu grădină. Îmi plăcea la nebunie să îndeletnicesc în grădină şi să hrănesc animalele din ogradă. Întotdeauna aveam animalul meu preferat şi încercam să petrec cât mai mult timp cu el. Nu aveam nevoie de nicio jucărie în mod special, primeam totul de la natură.

Ca adulţi, majoritatea dintre noi nu ne facem destul timp ca să ne întoarcem la natură şi încercăm să ascundem, să înăbuşim copilul din noi. Spre norocul meu, eu nu prea am reuşit să reduc la tăcere copilul din mine şi asta m-a atras spre lumea grădiniţei. Cred că singurul mod de a forma o legătură reală cu copii este să dăm frâu liber copilului din noi şi să încercăm să trăim iar în lumea lor.

Înainte de grădiniţa din pădure am lucrat timp de cinci ani ca pedagog-asistent la o grădiniţă Montessori, obţinând o experienţă vastă şi nenumărate amintiri, iar acum, bazându-mă pe acestea, încerc să-i ajut pe copii din grădiniţa din pădure să-şi facă propriile amintiri şi expereenţe.

Gál Aliz

membru fondator, președinte


În copilărie am avut posibilitatea de a mă juca majoritatea timpului în aer liber, am avut șansa să pot să am grijă de animale, am avut voie să fiu murdară, să mă mișc liber și să mă cațăr în copaci. Vreau să-mi păstrez entuziasmul sincer copilăresc pe care l-am avut atunci și în căutarea aventurilor mă ajută idolul meu, Peter Pan. Devenind adult, am urmat cursurile facultății de psihologie, iar dezvoltarea prin joc împreună cu elementele magice a psihologiei copilului și importanța naturii în copilărie mi-au captat și mai mult atenția, devenind un scop asumat și un mod de viață, care-mi sunt hărți vii în activitatea pe care o desfășor. În felul acesta, am ajuns să cunosc și partea științifică a acestor beneficii în vederea dezvoltării armonioase, fericite și sănătoase a copilului. Nu mi-aș putea dori o altă combinație mai bună pentru viața mea, decât ceea ce-mi oferă natura, jocul copilăresc și psihologia. Mi-aș dori ca fiecare copil să poată să rămână copil cu adevărat! Așa arată lumea perfectă a grădiniței din pădure pentru mine!

Blizik Anitta- Picur

membru fondator


Sunt trei lucruri pe care aș dori să le menționez ca membru fondator. În tinerețe am evadat de multe ori în natură, pentru că provocările și experiențele dobândite acolo mă ajutau în procesul de autocunoaștere. Acesta a devenit și profesia mea. Ca adult, în 2009, am cunoscut pedagogia experiențială outdoor și am început să lucrez la Outward Bound Romania ca instructor outdoor. În această perioadă am avut ocazia să creez participanților posibilitatea de a putea depăși zona de confort și prin această experiență să poată să învețe despre ei înșiși, despre colegi și despre mediul lor. După ce am devenit mamă am avut motivația să pun bazele unei grădinițe cu viziunea apropierii de natură, unde copii noștri să aibă locul și timpul necesar ca să se dezvolte în ritmul lor propriu, prin joc și experiențe.

Magdás Tünde

membru fondator


Am crescut într-o zonă numită Erdővidék. După bacalaureat am depus dosarul la două facultăți, la pedagogie, și la arte teatrale. În cele din urmă am ales facultatea de arte teatrale din Targu Mures dar am studiat în cadrul acestui institut și pedagogia. Am optat pentru a doua opțiune, fiindcă am considerat ca în cadrul sistemului nostru de învățământ sunt niște cerințe cu care nu mă pot alinia. La teatru am descoperit jocul. Scopul meu este ca la activitățile mele copiii să se simtă bine, să se joace și să se miște liberi. Sunt convinsă că jocurile teatrale contribuie în mare măsură în dezvoltarea capacităților de care copiii o sa aibă nevoie în viața (gandirea empatică, concentrare,etc). Locuind în Targu Mures îmi lipseau cel mai mult weekendurile petrecute împreună cu familie în pădure, motiv pentru care fac parte în grupul membrilor fondatori, cei cu care am folosit de fiecare oportunitate de a fi pe cât mai mult posibil în natură cu copiii. Lumea grădiniței din pădure îmbină toate elementele valorilor mele, natura, jocul, educația alternativă, sănătatea, protecția mediului, atmosfera familială. Nu îmi pot dori copiilor mei și celorlaltor copii un loc mai bun decât acesta. Mulțumesc pentru existența Asociației Peter Pan Forest Kids!

Pongrácz György Katalin

membru fondator


Natura m-a fascinat dintotdeauna. Din păcate însă, influența civilizației occidentale și graba vieții de zi cu zi m-a făcut să neglijez ceva ce avusese un efect atât de pozitiv asupra bunăstării mele fizice și sufletești. Am terminat management și m-am angajat în domeniu după terminarea facultății. Importanța apropierii de natură mi-a devenit din nou evidentă după nașterea copilului. Bebelușul dormea mai bine și avea o stare de spirit mai bună când eram în natură. Atunci am descoperit mămicile devotate (celelalte membre fondatoare) care organizau plimbări săptămânale în pădure cu bebelușii, cu tematici interesante. După un an au pus bazele unei grădinițe în pădure, și vâzându-mi entuziasmul, m-au întrebat dacă aș dori să mă alătur inițiativei. A fost o onoare pentru mine și am fost cât se poate de entuziasmată ca, pe lângă serviciu, să-mi ofer ajutorul în a transforma această idee minunată în realitate.

Aura Bofan


Cine e Aura? Mă caut și mă rătăcesc zilnic de o multitudine de ori. În caietul meu de inventică interioară am înghesuit de-a lungul timpului multe și variate interese. Admit câteva dependențe constante: limbajele lumii, răscolitul munților, sporturile, nefologia (sau studiul norilor). Procesul învățării mă face curioasa și mai ales călătoria de la ignoranță la cunoaștere, modelare, educare sau oricum vreți să numiți această curioasă plastilină. Curiozitatea și uneori zăpăceala mă împing adesea să fiu prieten cu situațiile inconfortabile iar unele descoperiri se arată chiar copleșitoare. Însă oricât de mult se complică lumile interioare știu că ieșitul în natură mereu mă repară. Am învățat să accept că uneori armonia stă într-un echilibru fragil, că emoțiile mele sunt ca vremea și cu puțin diferite de ale restului de populație de 36 și respectiv 3 ani din micul meu trib: acum e nor, acum e soare. Într-o zi, când eram la vânătoare de grădinițe, am trasat conturul locului perfect. Ce ar trebui să cuprindă, cum să arate, cine sunt locuitorii ei? La o jumătate de an distanță am dat de grădinița din pădure. Am făcut un pas înauntru și n-am mai vrut să plec din lumea ei. Am descoperit un soi de liniște veselă, am văzut cărămizi pentru construit încrederea, am simțit răbdarea copacilor care dau în leagăn copii cu buzunarele pline de pozne. Și în ziua de azi grădinița mă surprinde cu ceva nou. Sunt martoră la curiozitatea sinceră a educatorilor pentru manifestările și interesele copiilor iar asta nu e puțin lucru - chiar de loc! Ce șansă să te cunoști cu adevărat, de la cea mai mică vârstă să explorezi camarile naturii și ale naturii interioare! Acum simt impulsul de a face cunoscută descoperirea la cat mai mulți părinți. Și aici abia începe povestea mea: un salt în ajutor cu o traducere, aici o corectură, acum aștern o scurtă poveste despre ce am trăit la Peter Pan. Ludicul, curiosul, neastâmpărul, cub cu cub punem un început bun pentru o bună creștere.
Fii parte din echipa noastră.

Grădinița noastră dorește să arate copiilor faptul că comunitatea are putere și prin munca de echipă poți atinge mai mult. Dorim să integrăm părinții și voluntarii în acest efort și să oferim posibilitatea de a experimenta acest lucru.
Vă așteptăm cu drag înscrierile la o muncă în echipă (urmărește evenimentele pe pagina noastră de Facebook):
- grădinărit
- muncă administrativă
- activități pedagogice (ex.muzică, cunoștințe de mediu, jocuri de dezvoltarea empatiei,etc.)
Dacă vă simțiți aproape de metodologie, de atmosfera grădiniței noastre din pădure, aveți întrebări sau sunteți curioși despre cum arată o zi în calitate de părinte sau educator și doriți să ne vizitați, vă rugăm să ne contactați la următoarea adresă de e-mail: peterpanforestkids@gmail.com.
Română